Met Google analytics kan je al je campagnes(online en offline) meten zodat je kan zien welke bezoeken je op je website hebt verkregen via welke campagne.


Voorbeeld: Je plaatst een advertentie in een magazine en via een QR code laat je de lezer naar een bepaalde url gaan binnen je website (bvb: www.website.be/aktie) 
Het zou leuk zijn om te weten hoeveel bezoeken je op je website hebt verkregen via deze campagne.


Hoe een campagne instellen in Google analytics?


Als je een aangepaste campagnes wilt instellen in Google analytics voeg je parameters toe aan het einde van een URL. De parameters bestaan uit paren met een variabele en een waarde die de gegevens en waarden bevatten voor elke parameter die u definieert.
Zo geeft de tag utm_source=nieuwsbrief aan dat het verkeer afkomstig was van een nieuwsbrief en geeft de tag utm_campaign=juni aan dat dit de campagne in de maand juni was. Er geldt geen limiet voor het aantal waarden, maar we adviseren je transparante namen te gebruiken en bij te houden op welke campagnes de waarden betrekking hebben.


Via deze link kan je door Google een link laten aanmaken


Voorbeelden

http://www.example.com/?utm_campaign=voorjaar&utm_medium=referral&utm_source=voorbeeldblog

http://www.example.com/?utm_campaign=voorjaar&utm_medium=email&utm_source=nieuwsbrief

http://www.example.com/?utm_campaign=voorjaar&utm_medium=email&utm_source=nieuwsbrief1&utm_content=toplink

De parameters voor aangepaste campagnes

Er zijn in totaal vijf parameters. We raden je aan voor al uw links utm_source,utm_medium en utm_campaign te gebruiken om je verwijzingsverkeer bij te houden. De parameters utm_term en utm_content kunnen worden gebruikt voor het bijhouden van aanvullende informatie:

  • utm_source: identificeer de adverteerder, site, publicatie, enzovoort, waarmee verkeer wordt gestuurd naar uw property, zoals google, stadzoeken, nieuwsbrief4, billboard.
  • utm_medium: het advertentie- of marketingmedium, bijvoorbeeld cpc, banner, e-mailnieuwsbrief.
  • utm_campaign: de afzonderlijke campagnenaam, slogan, promotiecode, enzovoort, voor een product.
  • utm_term: identificeer zoekwoorden voor betaalde zoekresultaten. Als u campagnes met betaalde zoekwoorden handmatig codeert, moet je ookutm_term gebruiken om het zoekwoord op te geven.
  • utm_content: wordt gebruikt om onderscheid te maken tussen vergelijkbare inhoud of links binnen dezelfde advertentie. Als je bijvoorbeeld twee call-to-action-links heeft in hetzelfde e-mailbericht, kunt u utm_content gebruiken om verschillende waarden instellen voor de twee, zodat u kunt bepalen welke versie effectiever is.