Broken links checken op je website

Broken links checken op je website

Broken links zijn links die niet werken. Deze broken links, ook wel dead links, geven een foutmelding in de vorm van  error 404.
Het kan hierbij om interne links gaan, maar ook om externe links. Wanneer je op een zogenoemde broken link klikt wordt je verwezen naar een pagina die niet werkt, niet bestaat of een pagina die is verhuisd.
Het is daarom ten eerste al relevant om zelf een error 404 pagina aan te maken. Dit neemt echter niet weg dat het voor jou nadelig is als bezoekers door een broken link op de error 404 pagina terechtkomen.

Stel dat jij meer wilt lezen over een bepaald onderwerp en op desbetreffende hyperlink klikt.
Je wordt vervolgens naar een pagina gestuurd die niet werkt. Wat doe je dan?
Waarschijnlijk is dit afhankelijk van je zoekintentie, maar het werkt in ieder geval niet bevorderend. Voor bezoekers is het erg vervelend om op een pagina te komen die niet werkt of niet bestaat. De kans dat zij hierdoor afhaken, en niet verder surfen op je website, is hierbij aanwezig. 
De bezoeker kan in ieder geval het proces waar hij of zij mee bezig was niet af maken op deze manier. Door de dead links te vinden, kun je je website optimaliseren.

Zoals we hierboven hebben gelezen is het belangrijk om de broken links op je website te vinden. Dit is echter wel vervelend, tijdrovend werk. Je moet immers op iedere pagina van je website  alle links checken. Daarom zijn er verschillende broken link checkers die, net als de crawler van Google, je website nalopen.
Een broken link checker controleert automatisch iedere link op je website.

Een voorbeeld van zo’n broken link checker is de W3C Link Checker.
Hierbij hoef je slechts de URL van je website in te voeren. De checker doet de rest!
    • Related Articles

    • Google maps op je website

      Om Google maps op je website te integreren hebben we een API key nodig. Deze API key kan je opvragen via de website van Google Maps Platform. Google maps API KEY aanvragen Ga naar de Google Maps Platform om je API key aan te vragen. Hier kan je je ...
    • Richtlijnen voor afbeeldingen op je website

      Er zijn verschillende aspecten aan een website die impact hebben op de performantie, waarvan afbeeldingen een van de grootste zijn, vanwege hun bestandsgrootte. Om de grootte te beperken, maak je een afweging van kwaliteit versus performantie. ...
    • Feedback geven op een website

      Om feedback te geven op een website in ontwikkeling of op een LIVE website gebruiken we Markup.io. Hiermee kan je makkelijk een bug/taak/wijziging doorgeven aan ons. Hoe ga je aan de slag? Je zal van je Project Manager een uitnodiging ontvangen en ...
    • DNS records instellen voor je Sitemanager website

      Om je Sitemanager website LIVE te zetten moeten er 2 DNS records ingesteld te worden in het DNS controlepaneel. Indien wij je domeinnaam in beheer hebben doen wij dit uiteraard. Indien je domeinnaam via een externe partner in beheer is dien je ...
    • Feedback geven op het design van een website

      Om feedback te geven op het design van een website gebruiken we Invision. De Project Manager zal je op een bepaald moment vragen om deze feedback door te geven zodat onze designer deze kan verwerken. Hoe ga je aan de slag? Je zal van je Project ...