Google Analytics rapporten

Google Analytics rapporten


Binnen Google Analytics bestaan er verschillende rapporten. Een overzicht ervan vind je onderaan dit artikel. 

Alle rapporten werken op een gelijkaardige manier

Stel de tijdsperiode in

  1. Rechtsbovenaan kan je steeds een tijdsperiode invullen en zelfs meerdere periodes met elkaar vergelijken.
  2. Je kan een tijdsperiode invullen in de vakjes, manueel een tijdsperiode selecteren in de kalender of een date range kiezen (bijvoorbeeld afgelopen 7 dagen)
  3. Als je 'Compare' of 'Vergelijken' aanvinkt, dan kan je kiezen met welke periode je de data wilt vergelijken. Zo kan je bijvoorbeeld zien of er een stijging of daling is ten opzichte van de voorafgaande periode.




Stel segmenten in

  • Standaard wordt in een rapport alle data getoond afkomstig van alle websitebezoekers samen.


  • Wil je graag meer in detail treden? Dan kan je gebruik maken van één van de ingebouwde segmenten van Google Analytics. 
  • Klik op 'Add Segment' of 'Segment toevoegen' en maak je keuze uit het lijstje van segmenten. Je kan tot wel vier segmenten tegelijk bekijken.


  • Het kan bijvoorbeeld interessant zijn om te kijken of er een verschil is tussen: 
    • Nieuwe versus terugkerende gebruikers
    • Mobiel versus tablet versus desktop gebruikers
    • Organisch versus betaald verkeer
    • Converteerders versus niet-converteerders

Overzicht van de belangrijkste rapporten

Je vindt de rapporten steeds terug in de linker zijbalk. Je hebt real-time rapporten, doelgroeprapporten, acquisitierapporten, gedragsrapporten en conversierapporten. In dit overzicht laten we de belangrijkste rapporten aan bod komen.


Real-time rapporten

Real-time rapporten zijn een speciale categorie waarbij je kan zien wat er in real-time aan het gebeuren is op je website. Dit is vooral interessant bij grote websites met veel bezoekers, maar kan ook handig zijn wanneer je snel wilt uittesten of bepaalde zaken goed gemeten worden op je website.

  • Overzicht: een overzicht van wat er allemaal gebeurt op je website op dat moment
  • Locaties: bekijk in één oogopslag waar je bezoekers zich bevinden
  • Verkeersbronnen: bekijk van welke bronnen je bezoekers afkomstig zijn
  • Content: bekijk welke pagina's er op dit moment bekeken worden
  • Gebeurtenissen: bekijk welke gebeurtenissen er op dit moment plaatsvinden (bijvoorbeeld indienen van formulieren, klikken op knoppen). Dit hangt af van welke gebeurtenissen er geregistreerd zijn in de configuratie van je website.
  • Conversies: bekijk of er in de laatste 30 minuten conversies plaatsgevonden hebben

Doelgroeprapporten

Doelgroeprapporten geven je meer informatie over de bezoekers van je website. Dit is vooral handig om te verifiëren of je website de juiste mensen bereikt en kan je ook helpen bij het maken van marketingbeslissingen.

  • Overzicht: een overzicht dat het gedrag van je bezoekers op je website samenvat
  • Demografie: krijg meer inzicht in de demografische gegevens van je bezoekers
  • Interesses: ontdek in welke webinhoud je doelgroep geïnteresseerd is 
  • Geo: krijg meer inzicht in de locaties vanwaar je bezoekers afkomstig zijn en de taal die ze spreken
  • Technologie: kom te weten welke browser, besturingssysteem en welk netwerk je bezoekers gebruiken
  • Mobiel: kom te weten hoeveel mensen je website bezoeken via desktop of via mobiele apparaten

Opmerking: Hou de rapporten Technologie & Mobiel goed in de gaten en zorg dat je website geoptimaliseerd is voor de mobiele apparaten en technologieën die het meeste gebruikt worden.

Acquisitierapporten

Acquisitierapporten geven je inzicht in de verkeersbronnen waarvan je bezoekers afkomstig zijn. Dit kan handig zijn als je naast je website bijvoorbeeld ook actief bent op sociale media of veel e-mails stuurt en wilt bijhouden hoeveel bezoekers deze kanalen doorsturen naar je website.

  • Overzicht: bekijk en vergelijk in één oogopslag al je verkeersbronnen
  • Google Ads: Maak je naast Analytics ook gebruik van advertenties in Google? Dan kan je met dit rapport makkelijk de impact op je website bijhouden

Gedragsrapporten

Gedragsrapporten tonen hoe mensen in interactie treden met je webpagina's en de inhoud op je website. Dankzij deze rapporten kan je makkelijk achterhalen welke inhoud het populairst is.

  • Overzicht: een overzicht dat de interactie tussen je bezoekers en je content samenvat
  • Gedragsstroom: krijg meer inzicht in de manier waarop mensen door je website navigeren
  • Site-content: bekijk statistieken per webpagina
  • Gebeurtenissen: indien er gebeurtenissen zijn geconfigureerd op je website (bijvoorbeeld indienen van formulieren, klikken op knoppen) dan kan je hier een overzicht terugvinden

Conversierapporten

Conversierapporten tonen je hoeveel conversies er behaald werden binnen een bepaalde periode op je website. Een conversie is een doel dat behaald werd, bijvoorbeeld wanneer iemand zich heeft ingeschreven op je nieuwsbrief. Dit moet ingesteld worden tijdens de configuratie van je Google Analytics account.

  • Doelen: krijg meer informatie over de doelen die (al dan niet) behaald werden
  • E-commerce: Heb je een webshop? Dan zie je hier je opbrengsten van een bepaalde periode

    • Related Articles

    • Google Analytics toegang verlenen

      Om je websitestatistieken bij te houden en rapportering in te stellen, hebben we beheerderstoegang nodig voor je Google Analytics account. Gelieve daarom het account google@v-b.be toegang te geven op de manier zoals in onderstaand filmpje getoond ...
    • Google Analytics: Wat is het & hoe werkt het?

      Wat is Google Analytics? Google Analytics is een platform dat data over je website verzamelt en samenvoegt in rapporten die je kan bekijken. Het geeft inzicht in de manier waarop bezoekers je website gebruiken, de acties die bezoekers uitvoeren, de ...
    • Cache wissen Google Chrome

      Cache wissen Google Chrome - recente versie Klik rechts bovenaan in de menubalk op 3 puntjes - Google Chrome Aanpassen en beheren Klik op Instellingen (Settings). Scroll naar Privacy en Beveiliging Klik op Browsergegevens wissen Check/Selecteer ...
    • Betaling Google Ads instellen

      Betaling Google Ads instellen Elke keer wanneer er op één van je advertenties geklikt wordt, zal Google je een bepaald bedrag aanrekenen, de zogenaamde kost per klik. Hoeveel je per maand betaalt, zal afhankelijk van het maximale klikbudget dat ...
    • Google maps op je website

      Om Google maps op je website te integreren hebben we een API key nodig. Deze API key kan je opvragen via de website van Google Maps Platform. Google maps API KEY aanvragen Ga naar de Google Maps Platform om je API key aan te vragen. Hier kan je je ...