Google Analytics: Wat is het & hoe werkt het?

Google Analytics: Wat is het & hoe werkt het?

Wat is Google Analytics?

  • Google Analytics is een platform dat data over je website verzamelt en samenvoegt in rapporten die je kan bekijken.
  • Het geeft inzicht in de manier waarop bezoekers je website gebruiken, de acties die bezoekers uitvoeren, de pagina's die het meest bekeken worden, ...
  • Elke vraag die je je stelt over de prestaties van je website kan in principe beantwoord worden met data uit Google Analytics

Hoe werkt het?

  • Om te profiteren van Google Analytics moet je natuurlijk eerst een account hebben. Elk account krijgt een unieke trackingcode die je kan toevoegen aan je website.
  • Een trackingcode is een stukje HTML dat toegevoegd wordt in de code van je website. Elke keer als een bezoeker een pagina op je website bezoekt, wordt de trackingcode actief. Er wordt vervolgens bijgehouden wat de bezoeker allemaal doet op de website en deze informatie wordt opgeslagen binnen het platform in de vorm van rapporten.
  • Belangrijk om in je achterhoofd te houden: de websitedata is NOOIT perfect. Het kan bijvoorbeeld voorvallen dat mensen tracking uitschakelen, waardoor hun data niet gemeten wordt. De gegevens in Google Analytics zijn dus niet altijd 100% perfect, maar ze geven wel een zeer goed beeld.

Structuur van een Google Analytics account

Bron afbeelding: https://www.intracto.com/

  • Een Google Analytics account bestaat uit één of meerdere property's. Elke property kan één of meerdere weergaven hebben.
    • Een account is meestal gelinkt aan een bedrijf
    • Per website of app maak je binnen je account een nieuwe property aan. Heb je maar één website? Dan heb je dus maar één property nodig.
    • Per property configureer je ALTIJD drie weergaven: een gefilterde weergave, een ongefilterde weergave en een testweergave. 

Waarom heb je drie weergaven nodig?

Als websitedata binnenkomt in Google Analytics, dan is die data ongefilterd. Dit kan je soms een vertekend beeld opleveren, bijvoorbeeld als je zelf vaak je eigen website bezocht hebt, dan lijkt het alsof je meer bezoekers gehad hebt dan je in werkelijkheid gehad hebt. Ook zogenaamde spambots kunnen ervoor zorgen dat het lijkt alsof je heel veel bezoeken gekregen hebt, terwijl deze in werkelijkheid afkomstig waren van spamsoftware en dus niet van geïnteresseerde bezoekers. 

  • We maken dus altijd een gefilterde weergave aan, waarin al het nutteloze verkeer en spam uitgefilterd wordt. 
  • Uiteraard willen we daarnaast wel nog een ongefilterde weergave blijven behouden. Stel je voor dat we onze filters te streng instellen, dan zou dat betekenen dat we data uitsluiten die toch waardevol is. Om te vermijden dat we die data in zo'n geval kwijt zijn, maken we dus ook steeds een ongefilterde weergave waar alle rauwe data bijgehouden wordt.
  • Het is ook slim om een testweergave aan te maken waarin je nieuwe filters kan uittesten, vooraleer je ze gaat toepassen. Van zodra je een filter hebt toegepast, geraak je immers bepaalde data kwijt. Dit kan je niet meer omdraaien. Als er met je testdata iets misloopt, dan kan dat natuurlijk geen kwaad.

    • Related Articles

    • Google Analytics rapporten

      Binnen Google Analytics bestaan er verschillende rapporten. Een overzicht ervan vind je onderaan dit artikel.  Alle rapporten werken op een gelijkaardige manier Stel de tijdsperiode in Rechtsbovenaan kan je steeds een tijdsperiode invullen en zelfs ...
    • Google Analytics toegang verlenen

      Om je websitestatistieken bij te houden en rapportering in te stellen, hebben we beheerderstoegang nodig voor je Google Analytics account. Gelieve daarom het account google@v-b.be toegang te geven op de manier zoals in onderstaand filmpje getoond ...
    • Betaling Google Ads instellen

      Betaling Google Ads instellen Elke keer wanneer er op één van je advertenties geklikt wordt, zal Google je een bepaald bedrag aanrekenen, de zogenaamde kost per klik. Hoeveel je per maand betaalt, zal afhankelijk van het maximale klikbudget dat ...
    • Wat zijn DNS-records?

      Bij elke domeinnaam horen DNS-gegevens of records. Deze zorgen ervoor dat het verkeer naar je domeinnaam goed wordt gestuurd, zowel wat betreft de website als e-mail. ​DNS-instellingen zijn gelinkt aan nameservers. Zorg bij wijzigingen aan je ...
    • Toegang verlenen tot Google Mijn Bedrijf

      Wat is Google Mijn Bedrijf? Dankzij een Google Mijn Bedrijf profiel kan je ervoor zorgen dat mensen meer informatie over je zaak te zien krijgen als ze je opzoeken in Google (foto's, adres, openingsuren, telefoon, reviews, ...)  Bekijk alle voordelen ...